Elitserietippning 2011-2012

De är då åter dags o tippa den svenska elitserien i hockey och jag tycker att det är klurigare än någonsin! Jag väljer att redovisa hur min tippning och motivering först, sedan följer dom andras tippning :)

Min tippning lyder följande:

1. Färjestad
2. Linköping
3. Brynäs
4. Skellefteå
5. Djurgården
6. Luleå
7. Hv71
8. Modo
-------------------------------
9. Växjö
10. Frölunda
-------------------------------
11. AIK
12. Timrå
1. Färjestad
2. Linköping
3. Brynäs
4. Skellefteå
5. Djurgården
6. Luleå
7. Hv71
8. Modo
-------------------------------
9. Växjö
10. Frölunda
-------------------------------
11. AIK
12. Timrå

12. Timrå i botten pga målvaktsparet Ridderwall/Lundström, Ridderwall har inte varit bra då han fått chansen. Lundström var duktig i Frölunda men Timrå är i år mycket sämre än vad Frölunda var. Backarna i Timrå gör mig inte direkt nervösa, dock roligt att dom valt en leksing till lagkapten (E.Granath) , forwardsen i Timrå är det som gör mig osäker på deras tippning. Dom kan överraska stort eftersom (i stort sett) alla tippar Timrå sist, vilket kan vara en stor tändvätska!

11.AIK tog lång tid o placera i tabellen, men jag tror AIK inte gör om förra årets succe. Ja det är en chansning o tippa dom så pass lågt eftersom dom spelade ut svenska mästarna med 4-0 i förra årets slutspel. Men många glömmer också att dom kollapsa i semin och åkte ut med 0-4. Känns som att AIK kommer dippa ner i kvalserien men kommer hålla sig kvar i Elitserien om V.Fasth är kvar/ej skadad, M.Svensson ger jag inte mycket för förutom att han är en perfekt backup målvakt, men startmålvakt är han aboslut inte (som media gärna vill göra honom till).
Forwardsen är det som kan rädda AIK ifrån kvalserien, backarna är vad som kommer göra att dom hamnar där. D.Tärnström är duktig men det räcker ej. 

10. Frölundas satsning på spelare ifrån orten gillar jag o jag hade dom ovanför strecket mycket länge men i slutändan tror jag inte dom klarar slutspel pga ?? Ja säg vad? Frölunda känns tama? det finns ingen vinnarkänsla i laget.

9. Växjö ovanför kvalserie strecket? Yes box! Målvakterna känns rätt! Men Gerber skall ej stanna längre än en säsong enligt mig! Oavsett vilken sorts "succe" han gör. Växjö har även gjort en jäkligt stark försäsong , jo det stämmer att jag är en av dom som inte tror ett smack på hur det går på försäsongen! Men i Växjö's fall kan det faktiskt vara något positivt. Men dom kommer ej att lyckas med det AIK gjorde, dvs gå till slutspel.

8. Modo till slutspel är också något som jag tror på! Men Modo kan lika gärna landa i kvalserien (!) jodå! Ifall nyförvärven D.Axelsson, M.Hannula & R.Schremp får en dålig start så känns det som att Modo inte direkt kommer hålla tålamodet länge. Modo börjar kännas sjukt likt Leksand på den fronten, tålamod som en 5 åring.
Men jag gillar Modo's målvakt M.Tellqvist starkt! En sjukt underskattad målvakt enligt mig! Därav placeringen på slutspelsplats.

7. HV71 så pass lågt, yes box! O anledningen stavas högst snittålder i hela elitserien (enligt eliteprospects), rutin kan vara bra men i HV's fall tror jag fallet ej kommer vara så. Samt att jag får en känsla av att något inte riktigt känns rätt i HV o det är satsningen på spelare, varför satsar man på M.Trygg o F.Bremberg? Detta låter ej som något HV skulle satsa på i vanliga fall. 

6. Luleå på en sjätteplats, yes yes yes! Detta lag är så sjukt svårtippat! Jag gissar på att dom andra lagen gjort sin hemläxa o videogranskat hur Luleå spelar därav ingen topp-placering för broder Emil's favoritlag! MEN samtidigt kan det vara så att första året var bara början av det nya Luleå, nu har dom Luleå dels behållt ganska många spelare ifrån förra årets laguppställning som är vana med spelmodellen. Man har tränat in sig i det nya sättet och även fått tillbaka J.Harju & N.Wallin från NHL riktigt bra spelare det!, Luleå kan lika gärna knäppa mig på näsan o dominera Elitserien. Men det som talar emot är målvakterna som man än så länge ej vet så mycket om samt att dom andra lagen lärt sig från förra året. Om nu Luleå inte byter spelplan dvs? 
(Lite fun fact är att Luleå är det lag som väger minst samt är kortast, låter som att Luleå satsar på små lätta snabba spelare? ;) hehe ) 

5. Djurgården har jag lagt på femteplats pga duktiga erfarna forwards och namnkunniga bra backar och en grymt revansch sugen Wesslau. Bröderna Tjärnqvist i samma lag är också något som får mig o tro på Djurgården. 
Tror dom kommer bli otrevligt bra i år. Det som jag tror kan tala emot är en dålig start och dåligt tålamod o att man skulle ta in S. "Lillis" Lundh istället för Hardy. :P

4. Skellefteå först på fjärde plats, sätter jag pga backförlusten, JOO då jag läser nyheterna o vet att dom har ersatt med namnkunniga backar också. Men J-A Alaavaraaaa är gammal! o spelade förra året i Tyskland! Visst jag kan ha fel om honom, men jag tror inte han kan ersätta D.Rundblad eller T.Erixon.
Pikkarainen har ett starkt rykte i Sverige! Men jag tror inte han kommer lyckas lika bra i Skellefteå. 
Kortfattat så tror jag inte att det är pga den beryktade första kedjans bortfall i Skellefteå som gör att dom "bara" blir fyra utan pga backarna o pga att Skellefteå måste våga släppa in J.Eriksson mer! Jag tycker J.Eriksson skall kräva att stå minst hälften av matcherna för så pass bra är han! Ifall han ej får så skall han byta klubb! (Nej jag skämtar absolut inte!) Så enkelt är det.  Kolla bara på A.Lindbäck, killen som var bakom J.Markström men som vågade byta klubb o visade att han var minst lika bra om nästan inte bättre än Markström! (Fun fact; Idagsläget har Lindbäck 22 NHL matcher/91,5 räddningsprocent och Markström 1/85,7 i räddningsprocent)
Nu drev jag iväg lite där, men förra årets första femman i förra årets slutspelet var ändåså inte bra i Skellefteå , dom blev ju utraderade i stortsett. 

3. Brynäs har jag placerat trea o anledningen stavas att J.Holmqvist är på hemma is o likadant för D.Widing (som jag för övrigt fick autografen av i Lördags. :D  LOL) Vissa spelare spelar bättre där dom slog igenom och jag tror att fallet är så för dom här två personerna! Samt att Brynäs varit duktiga med att få låna in dom talanger dom tappat till NHL, som ex S.Wännström, J.Silfverberg & J.Larsson. (Vilket jag anser att Djurgården borde gjort med ex: Zibanejad) Glöm inte att Brynäs har fler talanger som är grymt duktiga, så som S.Bertilsson, C.Järnkrok & J.Carlsson! 
Lägg där till att man har retstickan J.Granström, elitseriens bästa veteran A.Dackell (Okej, N.Sundström är väl jämnbördig med han) o två ex leksingar i form av J.Nordquist & J.Ollas. Tro mig Brynäs missar inte slutspel på sin 100 års dag! Även om jag kanske har tippat dom väldigt högt! :P

2. Linköping eller Färjestad som etta, hmmm nääee Linköping blir inte etta pga Norrena, killen är snart 38! Ja han är fortfarande bra! men inte lika bra som när han kom! för då var han grym! tillsammans med H.Lundqivst i Frölunda.
Anledningen till att Linköping känns vassare i år stavas i att man fått bort A.Pihl, herrn är långsam som en ismaskin o såg tyvärr ut att bara vara en säkerhetsrisk för LHC. Kvar finns dock fortfarande tre vetaranbackar (OS mästaren N.Hävelid, M.Johansson & J.Åkerman) som tillsammans blir 114 år,  men istället för Pihl så finns nu Åkerman, som jag tror kommer passa in perfekt i LHC. Forwards sisdan är ju inte sådär jätte namnkunnig men jag tror LHC kan ta sig till denna andraplats.

1. Första platsen tror jag Färjestad tar, dom känns inte mätta, som är ett vanligt tecken efter ett SM guld o speciellt Färjestad! Som nästan alltid brukar såsa sig igenom grundserien. 
Men i år tror jag dom tar första platsen! Dom har dels behållt C.Nihlstorp, M.Sevc, S.Lindström, J.Frögren, A.Bastiansen, M.Holtet, R.Wallin osv. plus att man förstärkt med F.Sjöström som är en mycket duktig grovslitare och som kanske kan bli poänggörare här i Sverige, vem vet? Det trodde folk att Antti Pihlström skulle vara då han värvades till Färjestad för två år sedan, det är ju knappast vad han är lr har varit sedan tidigare. Det jag vill komma till är att A.Pihlström och F.Sjöström är ganska lika i sitt spelsätt och jag hoppas inte att folk tror att han värvats för att göra många poäng för då har man fel. Ungefär som att tro att S.Påhlsson lr P-J Axelsson kommer göra 30 p denna säsong, not gonna happen! :P
Färjestad har även en lysande backup målvakt i F.Pettersson-Wentzel! Som nog inte klagar på att få vara backup. 
Enda fällan jag ser i Färjestad är att dom blir för självgoda! Lagbygget är perfekt! 


Detta var mina tankar och reflektioner för er som orkade läsa :) här kommer övriga tippningar :) 

--------------------------------------------------------------------

Morsans

1. Linköping
2. Färjestad
3. Skellefteå
4. Hv71
5. Luleå
6. Brynäs
7. Modo
8. Frölunda
-------------------------------
9. Växjö
10. Djurgården
-------------------------------
11. AIK
12. Timrå

--------------------------------------------------------------------

Följt av broder Erik's

1. HV71
2. Frölunda
3. Färjestad
4. Linköping
5. Djurgården
6. Brynäs
7. Luleå
8. Modo
-------------------------------
9. AIK
10. Växjö
-------------------------------
11. Timrå
12. Skellefteå

--------------------------------------------------------------------

Johannas bror Mattias (Aka.Vladislav)

1. Färjestad
2. Skellefteå
3. Hv71
4. Luleå
5. Linköping
6. Djurgården
7. Frölunda
8. AIK
-------------------------------
9. Modo
10. Brynäs
-------------------------------
11. Timrå
12. Växjö

Som även hade motiveringar :)

Botten tror jag på Växsjö och Timrå, två lag med stor spelaromsättning. Ett Timrå som förlorat många bra spelare och värvat folk som inte platsat i andra klubbar, mer eller mindre. Växsjö ska bli intressant att följa dock. Modo och Brynäs i ingenmansland, ett Modo som kanske borde vara högre upp och jag tror det mest beror på om Tellqvist håller en hög nivå. Brynäs som fått in ett par hemvändare, men jag tror dock inte det riktigt räcker till. Lyckas Fasth iår igen så tror jag på slutspel för AIK igen, Frölunda är alltid knepigt att veta var man har dom, frågetecken på målvaktssidan. Djurgården känns starka iår trots flera tunga spelartapp, backsidan med Tjärnqvist och Klubertanz känns grym.

Linköping, Luleå och Hv71 har som alltid starka trupper. Satte Skellefteå kanske för högt upp men jag gillade dom förra året och jag tror det kan gå bra iår. Färjestad är som alltid riktigt bra så jag tror dom hamnar högst upp.


--------------------------------------------------------------------

Vännen Raihle tippar tabellen enligt följande:

1. Linköping
2. Luleå
3. Färjestad
4. Brynäs
5. Hv71
6. Skellefteå
7. Djurgården
8. Frölunda
-------------------------------
9. Modo
10. Timrå
-------------------------------
11. AIK
12. Växjö

--------------------------------------------------------------------

O här kommer broder Emil med sin tabell men även lite reflektioner :)

1. HV71, gillar inte placera detta lag överst. Tror inte egentligen att de är bäst heller, men Liv-historian kan göra att laget binds samman, så att de blir det laget de inte var mot AIK i kvartsfinalen.
2. Färjestad, kommer säkert ligga en bit ner i tabellen vid jul för att sedan i vanlig stil återkomma lagom till slutspel.
3. Linköping, vet inte vart jag har detta lag. Kan bli himmel eller pannkaka, men Linköping är Linköping och kan tyvärr inte räknas bort
4. Skellefteå, kommer säkert gå bra i år också, men omställningen laget gör från att ha en femma som producerar till enbart Oscar Möller...  
5. Luleå, alltid svårt att tippa favoritlaget men detta är en rimlig placering. Målvakterna är jag lite orolig för men annars kan det bli mycket kul i vinter :)
6. Växjö, det finns mycket jag gillar i detta lag och ser mycket potential. Det är ett smart lagbygge, endast backsidan ser lite vek ut. 
7. Brynäs, den klassiska placeringen på detta lag. Varken bättre eller sämre. Ibland är dom bäst i elitserien och ibland skulle dom inte ens vinna mot Asplöven.
8. Timrå, bara för att alla tror att de hamnar i kvalserien tror jag de kommer ha ett jäklar anamma att visa att de inte är så dåliga. Kommer nog vara mycket hjärta och inspiration
-------------------------------
9. Frölunda, det ser bättre ut än förra säsongen, men jag är ändå tveksam, det kan vara väldigt svårt att bryta trenden som dom har haft i flera år att spela uselt och oinspirerat
10. Djurgården, spelat över sin förmåga i flera säsonger nu. Kommer bli en svart vinter på hovet. 
-------------------------------
11. MoDo, sist förra säsongen. Känns som att dom har velat förbättra laget till denna men jag är inte imponerad. Tellqvist måste vara omutbar om det ska bli bättre.
12. AIK, nu har de klarat första säsongen med ett stort hjärta. Jag tror de inte kommer att vara lika bra i år, dessutom brukar andra säsongen vara svårare. Videll är det bästa nyförvärvet men bakom det måste återigen laget lita på Fasth i målet

Emil var duktig nog att hålla det kortare än mig :) 

Men det är bara att slänga in era tippningar i kommentarerna :) Må bästa tippare vinna :)

Kommentarer
Postat av: Emil

Bara kopiera min tabell, för vem var det som hade mest rätt förra året?! ;)

2011-09-12 @ 00:34:33
Postat av: Johanna

Haha tossboll :) Vi har ju ett E, skulle i så fall behöva ett S till ;)

2011-09-12 @ 09:31:21
URL: http://etthalsosamtliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0